7 dagar utan dusch...

6:45 ringde klockan för "pannkakor" och morgonbriefing inför sand och Fraser island. Bilar packades, packades om och alkohol för ett helt kompani lastades in tillsammans med 8 förväntansfulla backpackers. Förutom de fyra kandisarna ingick även en skotte utan några som helst geografikunskaper och tre engelsmän. De bristfälliga geografikunskaperna uppdagades då våran skotska medresenär på fullaste allvar trodde att Sverige var en del av Asien.
En dryg timme senare började bilfärden mot Fraser och färjan som skulle ta oss dit. Vi gav Steffie äran att köra landsbiten då vi själva fortfarande är lite skeptiskt inställda till körning på "fel sida vägen" och hon tog oss där utan några större problem.
Fraser island är den största sandön i världen. Den ligger utanför australiens östkust omkring 200 km norr om Brisbane. Med Cooloola, bildar ön regionen Great Sandy, som sträcker sig 175 km från norr till söder och varierar i bredd upp till 25 km. Öns högsta punkt ligger 260 m ö.h. Fraserön är skyddad genom Great Sandy Nationalpark och skrevs 1992 in på Unescos Världsarvslista.
Väl på Fraser tog Philip över körningen och i äkta Colin McRae anda sladdade vi över sanddynorna mot resans första mål, Lake Wabby. Lake Wabby var en riktigt fräck sjö med sanddynor runt om som sluttade i 45 grader ner mot vattnet. Det ledde till flera kullerbyttor och rullningar i varierad teknik ner mot sjön. Efter några timmar i stekande sol och utan solskyddsfaktor vid Lake Wabby var vi ganska möra och regnskogens skyddande lövverk var uppskattat under den knappa timmen som det tog för oss att gå tillbaka till bilarna.
Efter en snabb lunch och en därefter kort bilfärd var det dags för att slå upp kvällens läger vilket vi grabbar löste med bravur och en tillhörande Carlton Draught. Den fantastiska solnedgången avlöstes dock under natten av ett rejält stormoväder och då yttertältet till mitt(Olle) och Lars tält var sönder resulterade det i att vi sov i bilen. Dagen därpå gick vi upp tidigt och begav oss till Champagne Pools, Indian Head och Elli Creek.
Den sista dagen begav vi oss till Lake McKenzie, en fantastiskt sjö med otroligt finkornig vit sand och kristallklart vatten. Lars fick möjligheten att hålla i en python och var i eld och lågor under hela resan tillbaka.
För att sammanfatta Fraser Island så var det en fantastisk resa med allsång, fantastiska vyer och väldigt mycket sand! Ett minne för livet!
Efter två nätter i tält/bil tillbringade vi den kommande natten på varsitt bussäte under vår 16 timmarsresa till Airlie Beach dit vi kom fram i fredags morgon. Bara några timmar senare bordade vi Skeppet New Horizon som skulle bli vårt hem under de kommande 3 dagarna medan vi seglade runt i Whitsundays National park.
Kapten Bluey med besättning välkomnade oss och 20 andra förväntansfulla resenärer och styrde säkert skutan mot Whitehaven Beach, en av världens vackraste stränder. Efter några timmar i land på den fantastiska stranden återvände vi till båten och styrde vidare mot den bukt där morgondagens dyk och snorklingar skulle genomföras.
Vi möttes av fantastiska fiskar och koraller i alla regnbågens färger, lite skillnad mot västkusten! På kvällen samma dag avnjöt vi en middag under bar himmel omringade av delfiner som showade framför kamerornas blixtrande ljus. Imorse gjorde Lars, viktor och Erik sitt andra dyk i barriärrevet och jag tittade avundsjukt på genom kameralinsen då mina öron inte tillåter mig att gå ner på de djupen.
Ikväll ska vi ha ett afterboat party med alla resenärer och imorgon åker vi mot Bowen där mina släktingar vänligt nog erbjudit att låna ut sitt golv till oss och då kommer förhoppningsvis bilder från de senaste händelserna upp.